Zápis do školy: Prečo je dôležitá školská pripravenosť a kedy zvážiť odklad školskej dochádzky?

Dieťa pripravené na zápis do základnej školy

Čochvíľa sa blíži termín zápisu do prvých tried, do základnej školy a možno premýšľate o tom, či je vaše dieťa pripravené a čo všetko by malo vedieť. Môžem vás upokojiť, že v prípade, ak dieťa pravidelne navštevuje materskú školu, je s veľkou pravdepodobnosťou na zápis do ZŠ pripravené. Samozrejme, dieťa môže byť pripravené aj v domácom prostredí, no vzdelávací systém materskej školy je na tieto požiadavky presne nastavený.

Reklama

Čo je to školská zrelosť?

Školská pripravenosť dieťaťa pozostáva z viacerých oblastí. Školská zrelosť je vlastne dosiahnutie takého stupňa vývinu dieťaťa, ktorý mu umožňuje úspešný nástup a zvládnutie začiatku povinnej školskej dochádzky, ako aj požiadaviek školy všeobecne. Pre celú rodinu je vstup do školy a zápis do prvého ročníka veľmi významný a dôležitý medzník. Dieťa získava novú rolu. Niekedy sa mu okolie školou vyhráža – čo vôbec nie je vhodné. Je to aj taký náš medzník vnímania školy – obdobie života dieťaťa pred školou a v škole. Toto obdobie trvá nepretržite až do ukončenia vzdelávania, čo je v prípade dosiahnutia vysokoškolského vzdelania aj dospelý vek 24 rokov.

 

 

Pripravenosť resp. nepripravenosť dieťaťa na nástup do školy môže ovplyvniť a mať dopad na jeho celé pôsobenie v školskom systéme. Získaním tejto roly školáka dieťa získava vyššiu sociálnu prestíž, čo potvrdzujú aj symboly ako školská taška, peračník a iné. To, že sa dieťa na tieto symboly a celkovo na vstup do školy teší, ešte vôbec nemusí znamenať, že je aj na školu pripravené a zrelé. Dieťa ešte nevníma, čo všetko nástup do školy obnáša a môže sa tešiť podobne, ako sa teší na výlet.

 

Reklama

Dôležitý je predovšetkým postoj rodičov

Pre dieťa je tento medzník dôležitý do takej miery, akú určí názor a postoj rodičov. Vzdelanie má pre rodičov určitú hodnotu a tá sa prejaví v ich postoji ku škole a vzdelávaniu celkovo. Deti tento postoj prirodzene preberajú a prejaví sa v ich motivácii ku školskej práci.

Pozri aj: Strach z injekcie je duševnou poruchou: Viete, ako účinne bojovať s trypanofóbiou?

Tri dôležité kritériá školskej zrelosti a testovanie školskej zrelosti

Zrelosť nie je posudzovaná len na základe doterajších vedomostí a schopností dieťaťa nadobudnutých v materskej škole. Testovanie školskej zrelosti sa posudzuje v troch základných oblastiach, a to fyzická, emocionálna a sociálna.

• Prvá oblasť – fyzická zrelosť

Po fyzickej stránke dieťa musí do 31. augusta v danom roku dovŕšiť vek 6 rokov, aby mohlo ísť na zápis do školy. Telesná zrelosť a zdravotný stav, samozrejme, posudzuje pediater, ktorý sa vyjadrí k nástupu dieťaťa do školy. V prípade, ak je zdravotný stav dieťaťa vážny, môže byť dieťaťu odložené plnenie povinnej školskej dochádzky aj na základe odporúčania lekára (dlhodobé absencie, plánované náročné operácie, liečenie a pod.).

Po fyzickej stránke je takým jednoduchým prediktorom aj tzv. „kostný vek“ – dieťa má už kompletný mliečny chrup, začína výmena zubov. Známa je aj „Filipínska miera“, ktorá hovorí o tom, že dieťa je fyzicky zrelé, ak rukou dosiahne cez hlavu na ucho na protiľahlej strane – teda pravou rukou dosiahne cez hlavu na ľavé ucho. Tak si to môžete doma pokojne skúsiť.

Dôležitosť dozrievania nervovej sústavy

V rámci fyzickej zrelosti je veľmi dôležité najmä dozretie CNS (centrálna nervová sústava), s ktorou súvisí aj dozrievanie sluchovej a zrakovej diferenciácie. Ak dieťa nie je zrelé po tejto stránke, môže byť emočne labilnejšie, podráždenejšie, skôr unaviteľné, nie je také odolné zvládnuť záťaž a požiadavky plynúce zo vzdelávania. Zrelosť má vplyv aj na pozornosť dieťaťa – zrelé dieťa v predškolskom veku sa dokáže koncentrovať na cca 10 – 15 min aj na činnosť, ktorá pre neho nie je zaujímavá. Pri hre je to, samozrejme,  aj dlhšie – pokojne aj 20 min. Zrelosť CNS má dosah na lateralizáciu ruky – dieťa pri činnostiach a kreslení preferuje dominantnú ruku, tiež na rozvoj motoriky, koordináciu pohybov hovoridiel – dokáže správne vyslovovať všetky hlásky čisto a zrozumiteľne.

Ak ešte nedokáže vyslovovať všetky hlásky správne je najvyšší čas na návštevu logopéda. Verbálna úroveň prejavu dieťaťa je dôležitá a má dopad na jeho školskú úspešnosť.

Oči aj uši dieťaťa začínajú byť vnímavejšie na detaily

Na konci predškolského veku, teda v 6. rokoch dozrieva aj percepčná oblasť. Dozrieva zrak – dieťa dokáže rozlíšiť zdanlivo podobné obrázky, vyvíja sa vizuálna diferenciácia aj integrácia – teda dieťa je schopné vnímať komplex nie detaily, dokáže zložiť celok z častí (napr. puzzle). Dozrieva aj sluch, rozvíja sa sluchová analýza – dieťa by malo vedieť rozpoznať prvú hlásku vo vyslovenom slove.

Spolupráca mozgových hemisfér

Celková zrelosť CNS je veľmi dôležitá, nakoľko čítanie ako také je veľmi komplexná a zložitá činnosť. Pri čítaní je dôležitá a potrebná koordinácia oboch mozgových hemisfér. Písmená rozpoznávame za pomoci jednej hemisféry a chápanie zmyslu textu je lokalizované v druhej hemisfére, teda je dôležité, aby obe spolupracovali. Pre zaujímavosť – tento komplexný úkon čítania môže byť trošku náročnejší pre chlapcov, štúdie preukázali, že chlapci dozrievajú s pár mesačným oneskorením a skôr im dozrieva pravá hemisféra.

Zaujme ťa aj: Otužovanie detí krok za krokom: Základné tipy a rady, ako a kedy začať

• Druhá oblasť – emocionálna zrelosť

Čo sa týka oblasti emocionálnej - citovej zrelosti, dieťa začína vnímať a viac regulovať svoje správanie – čo je vhodné, čo je nevhodné. Rozvíja sa u neho vlastná vôľa – má záujem o informácie, pýta sa, chce nadobúdať nové poznatky. Hovoríme o motivačnej zrelosti. Dieťa už začína byť schopné odložiť svoje aktuálne uspokojenie potrieb. Dokáže sa už viac ovládať, koncentrovať pozornosť, dokončiť začatú činnosť a pod.

• Tretia oblasť – sociálna zrelosť

Čo sa týka sociálnej oblasti zrelosti, dieťa by už malo vedieť rozlišovať rozdielnosť vzťahu k dospelým osobám od vzťahov s rovesníkmi. Malo by vykať cudzím dospelým osobám. Malo by vedieť komunikovať so svojím okolím čisto, zreteľne, zrozumiteľne, vo vetách a jednoduchých súvetiach.

Dokáže sa odlúčiť od rodiny na viac hodín, vie rešpektovať autoritu učiteľa, dokáže sa začleniť do skupiny vrstovníkov a iné.

Čo všetko by malo dieťa zvládať samé pred nástupom do ZŠ?

  • Malo by mať zvládnuté a osvojené hygienické návyky – vie sa umyť, chodí na toaletu (samé sa utrie), samé sa naje.
  • Dokáže sa samé obliecť – zapnúť gombíky, zips, zašnurovať topánky.
  • Dieťa by malo poznať minimálne všetky základné farby a základné geometrické tvary.
  • Malo by už preferovať pri činnostiach jednu dominantnú ruku (laterálna dominancia),
  • Malo by rozlíšiť svoju pravú a ľavú ruku, nohu, stranu.
  • Dokáže tiež už napočítať minimálne do 6, priradiť počet k číslu.
  • Vie povedať svoje celé meno, prípadne aj adresu.
  • Má zvládnuté základné vedomosti o zvieratkách, časti svojho tela a pod.
  • Dokáže pracovať s nožnicami.
  • Malo by mať správny úchop písadla – k tomu dopomôže používanie trojhranných pasteliek a ceruzy, násadky na perá alebo pero určené pre pravákov / ľavákov.

Príprava na budúce písanie

Oblasť grafomotoriky je pre vstup do školy nesmierne dôležitá. Ruku je dobré pripraviť na písanie, a to rozcvičením celého ramena – vhodné je písanie na zvislú plochu ako je napr. tabuľa. Dieťa tak nemôže tlačiť na písadlo. Pri písaní je veľmi dôležité aj správne sedenie – celou plochou na stoličke, ruky sú na stole až po lakeť, chrbátik vystretý. V predškolskom veku by už mala byť vyhranená aj laterálna dominancia - teda dieťa by malo pri písaní preverovať jednu dominantnú ruku.

Neprehliadni: Overené recepty s mrkvou, ktorým ani deti neodolajú!

Aké činnosti sú pre predškoláka vhodné?

Činnosti vhodné pre predškoláka sú zamerané najmä na zdokonaľovanie hrubej motoriky – ako napr. skákanie cez švihadlo, trampolína, loptové hry.

S rozvojom hrubej motoriky napreduje aj jemná motorika, ktorá je veľmi dôležitá pri písaní a kreslení a ruka v ruke s tým postupuje aj koordinácia hovoridiel – dôležitá pre správnu výslovnosť hlások.

Jemná motorika sa cvičí prostredníctvom činností ako navliekanie korálikov, manipulácia s drobnými predmetmi, skladanie puzzle, stavebníc, skladačiek, pexeso a iné.

Vhodné je počúvanie rytmických riekaniek, pesničiek, rozprávok na podporu zrenia sluchu. Odporúčam najmä hovorenú reč, ktorá ma úplne inú vibráciu ako tá cez média ako je televízor.

Prečo viesť dieťa k udržiavaniu poriadku?

Prospešné je aj vedenie dieťaťa k rešpektovaniu pravidiel a plneniu povinností – dôležité je, aby si dieťa vedelo udržať poriadok vo svojom okolí, uložiť si hračky. Ak má s tým problém, potom máva v škole na lavici neporiadok, a to rozptyľuje jeho pozornosť pri práci. Viesť dieťa k tomu, aby sa zadanú úlohu snažilo splniť a dokončiť, či pracovalo primeraným pracovným tempom – aj to má súvis so zrením CNS.

Aké doklady sú potrebné k zápisu dieťaťa?

Pri zápise dieťaťa do základnej školy je potrebné predložiť rôzne doklady, ktoré sa môžu mierne líšiť v závislosti od konkrétneho školského zriaďovateľa alebo štátu. Na internetovej stránke vami vybranej školy sú určite uvedené potrebné informácie ohľadom zápisu do prvého ročníka.

Zväčša sa jedná o tieto dokumenty:

  1. Žiadosť o prijatie: Vyplnený formulár žiadosti o prijatie dieťaťa do základnej školy. Tento formulár je často dostupný na webových stránkach škôl alebo priamo na sekretariáte školy.
  2. Rodný list dieťaťa: Kópiu alebo originál rodného listu dieťaťa, ktorý dokladá jeho totožnosť a vek.
  3. Občiansky preukaz zákonných zástupcov: Je vhodné aby boli na zápise do ZŠ prítomní obaja zákonní zástupcovia dieťaťa.
  4. Potvrdenie od pediatra: O zdravotnej spôsobilosti dieťaťa pre školskú dochádzku.
  5. Psychologické vyšetrenie: Ak bolo vykonané, odporúčanie alebo správa od školského psychológa či z poradenského zariadenia o školskej zrelosti alebo špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrebách dieťaťa.

Čo ak si zrelosťou dieťaťa nie sme istí? Kedy je vhodné zvážiť odklad povinnej školskej dochádzky?

Reklama

Zrelosť dieťaťa je veľmi komplexná, posudzuje ju psychológ počas diagnostického vyšetrenia - vyšetrenia školskej zrelosti, a nedá sa určiť len na základe jedného kritéria. Ak dieťa nie je zrelé a je napriek tomu zaškolené, môže to mať vplyv a dopad na celé jeho pôsobenie v školskom systéme až do ukončenia vzdelávania. Preto je vhodné zvážiť odporúčania pedagógov a psychológov a naozaj sa dobre rozhodnúť. V prípade nezrelosti je vhodný odklad školskej dochádzky.

Zápis do školy je významným krokom v živote dieťaťa, a preto je dôležité, aby do neho vstupovalo so všetkými predpokladmi pre úspešné zvládnutie školských povinností. Vyšetrenie školskej zrelosti hrá kľúčovú úlohu v tomto procese, a jej adekvátne posúdenie môže výrazne prispieť k pozitívnemu štartu školskej kariéry.

0 komentárov

autor komentu

Vaše meno:

ČO ČÍTAJÚ OSTATNÍ

Z NÁŠHO YOUTUBE