Niektoré spôsoby detského správania sa dokážu rodičov poriadne vytočiť – nekonečné vyjednávanie, vzdorovanie, či neúnavné „prečo?“ na všetko, čo poviete. Hoci sa na prvý pohľad môžu zdať ako neposlušnosť alebo tvrdohlavosť, psychológovia upozorňujú, že často ide o prejavy vysokej inteligencie a zdravého vývinu. Deti sa takto učia myslieť samostatne, skúmať svet okolo seba a rozvíjať svoje schopnosti na maximum.
Prijať tieto chvíle s trpezlivosťou nie je vždy ľahké, no pochopenie, čo sa skrýva za daným správaním, môže zmeniť frustráciu na hrdosť. Tu je sedem konkrétnych spôsobov správania, ktoré sú síce pre rodiča výzvou, ale pre dieťa môžu znamenať obrovský krok vpred.
Čo hovoria psychológovia o detskej inteligencii
Psychológovia pripomínajú, že inteligencia u detí sa neprejavuje iba v školských výsledkoch či rýchlom učení. Často ju odhalia situácie, ktoré rodičia považujú za náročné – napríklad tvrdohlavosť, neustále otázky alebo skúšanie hraníc. Takéto správanie je prirodzenou súčasťou vývinu a pomáha dieťaťu učiť sa myslieť samostatne.
Mnohé z týchto „rodičovských skúšok“ sú v skutočnosti tréningom rozhodovania, zodpovednosti a vytrvalosti. Deti s vyššou inteligenciou bývajú zvedavé, hľadajú hlbšie odpovede a skúšajú nové postupy, aj keď sú náročnejšie. Úlohou rodiča je túto zvedavosť podporiť a nasmerovať správnym smerom.
Správanie u detí, ktoré môže naznačovať vysokú inteligenciu:
1. Vyjednávanie – učenie sa argumentovať, chápať spravodlivosť
Vyjednávanie je pre mnohých rodičov skúškou trpezlivosti. Dieťa zrazu nechce len pasívne prijímať rozhodnutia dospelých, ale snaží sa presadiť svoj názor, hľadať kompromisy a argumentovať. Niekedy môže pôsobiť, že ide len o prieky, no v skutočnosti si tým trénuje schopnosť logicky uvažovať a chápať princíp spravodlivosti.
Práve tieto malé „rodinné rokovania“ dávajú dieťaťu priestor naučiť sa, že názory iných sú dôležité, no zároveň je v poriadku mať svoj vlastný pohľad na vec.
2. Odmietnutie pokynov – skúmanie rozhodovania
Na vyjednávanie často nadväzuje aj odmietnutie pokynov. Dieťa chce skúmať, čo sa stane, ak sa rozhodne inak, ako mu rodič navrhol. Tento zdanlivý vzdor je formou skúmania vlastných možností a dôsledkov svojich rozhodnutí.
Keď rodič namiesto okamžitého trestu ponúkne trpezlivé vysvetlenie či spoločné hľadanie riešenia, dieťa sa učí premýšľať nad následkami a zodpovednosťou. Tak sa prirodzene prepája túžba presadiť sa s pochopením, prečo niektoré pravidlá existujú.
3. Napodobňovanie dospelých – osvojovanie si sociálnych rolí a zručností
Po skúmaní hraníc a rozhodnutí prichádza ďalší prejav inteligentného dieťaťa – napodobňovanie dospelých. Či už ide o hru „na učiteľku“, predstieranie varenia alebo opakovanie viet, ktoré počulo doma, dieťa sa tým učí, ako funguje svet okolo neho. Takéto správanie nie je len zábava, ale cielený tréning sociálnych zručností a schopnosti porozumieť medziľudským vzťahom.
Psychológovia upozorňujú, že deti s vyššou inteligenciou majú často mimoriadnu schopnosť detailne vnímať a kopírovať správanie dospelých – od gest až po tón hlasu. Vďaka tomu rýchlejšie chápu spoločenské pravidlá a dokážu ich uplatňovať v rôznych situáciách.
Depositphotos4. Neúnavná zvedavosť – rozširovanie poznania a rozvoj kritického myslenia
Otázky typu „Prečo je nebo modré?“ alebo „Ako vie vták lietať?“ sa môžu opakovať desaťkrát denne. Neúnavná zvedavosť je typickým znakom detí s vyššou inteligenciou – neuspokoja sa s jednoduchou odpoveďou, ale hľadajú hlbšie vysvetlenia. Tým si budujú schopnosť spájať informácie, premýšľať o súvislostiach a rozvíjať kritické myslenie.
Rodičia môžu túto vlastnosť podporiť tým, že neodbijú otázku rýchlou frázou, ale spoločne s dieťaťom hľadajú odpoveď – či už v knihe, na internete alebo prostredníctvom experimentu. Tak sa z obyčajnej zvedavosti stáva základ pre celoživotné učenie a otvorenú myseľ.
5. Odpor – potvrdenie nezávislosť a formovanie vlastnej identity
Keď dieťa odmieta urobiť niečo, čo mu poviete, nejde vždy len o prieky. Často je to prejav snahy stáť si za svojím a vytvárať si vlastnú identitu. Deti s rozvinutou inteligenciou majú silnejšiu potrebu rozhodovať o sebe a svojej ceste, aj keď to znamená ísť proti prúdu.
Ak rodič dokáže vnímať odpor ako príležitosť na rozhovor, nie ako osobný útok, pomáha dieťaťu naučiť sa vyjadrovať nesúhlas konštruktívne. Takýto prístup učí rešpektu k sebe samému aj k iným, čo je základom pre zdravé vzťahy v dospelosti.
6. Intenzívna sústredenosť – rozvoj vytrvalosti a schopnosti hlbokého ponorenia sa do činnosti
Keď dieťa dokáže dlhé minúty či dokonca hodiny venovať svoju pozornosť jednej aktivite – skladaniu lega, kresleniu alebo skúmaniu hmyzu na záhrade – je to jasný signál silnej koncentrácie. Psychológovia hovoria, že schopnosť „ponoriť sa“ do činnosti je u detí s vyššou inteligenciou výraznejšia a vedie k rozvoju vytrvalosti.
Takéto momenty je dobré podporiť, nevyrušovať dieťa zbytočne a poskytnúť mu priestor dokončiť, čo začalo. Vytrvalosť a sústredenie sú totiž zručnosti, ktoré mu v budúcnosti pomôžu riešiť komplexné úlohy a dosahovať ciele aj v náročných situáciách.
7. Silná potreba robiť veci po svojom – budovanie identity a zodpovednosti za vlastné rozhodnutia
Niektoré deti majú od malička jasno v tom, ako chcú niečo urobiť – a to aj vtedy, keď im dospelý ponúkne jednoduchšiu cestu. Táto neochota prijať cudzie riešenie môže rodiča frustrovať, no často je prejavom sebavedomia a schopnosti premýšľať samostatne.
Psychológovia upozorňujú, že u detí s vyššou inteligenciou ide o prirodzenú túžbu skúšať vlastné postupy a niesť za ne dôsledky. Ak rodič nájde rovnováhu medzi vedením a slobodou, dieťa sa naučí nielen veriť svojim rozhodnutiam, ale aj prevziať zodpovednosť – čo je jedna z kľúčových čŕt úspešných a nezávislých ľudí.
Ako reagovať ako rodič?
Pri správaní, ktoré môže naznačovať vysokú inteligenciu, je kľúčové zachovať pokoj a vnímať ich v širšom kontexte. Namiesto okamžitého trestu alebo potlačenia reakcie sa snažte pochopiť, čo dieťa motivuje. Často ide o snahu učiť sa, skúmať a lepšie porozumieť svetu.
Dajte dieťaťu priestor, aby mohlo vyjadriť svoj názor, položiť otázku alebo skúsiť vlastný postup. Takto mu ukážete, že jeho myšlienky sú hodnotné a že má právo hľadať svoje riešenia. Zároveň mu tým pomáhate rozvíjať sebavedomie a schopnosť prevziať zodpovednosť.
Nezabúdajte ani na trpezlivosť a podporu. Ak sa vám podarí premeniť náročné situácie na príležitosti na učenie, vytvoríte prostredie, v ktorom sa dieťa cíti bezpečne skúmať, robiť chyby a rásť – nielen v inteligencii, ale aj v charaktere.
Z výzvy môže byť dar
Každé dieťa je jedinečné a má svoj vlastný spôsob objavovania sveta. Správania, ktoré vás dnes možno privádzajú na pokraj trpezlivosti, sú často signálom, že vaše dieťa má odvahu skúšať nové veci, hľadať vlastné cesty a klásť si otázky. Práve tieto vlastnosti mu v budúcnosti pomôžu samostatne sa rozhodovať, zvládať prekážky a naplno využiť svoj potenciál.
Keď sa nabudúce ocitnete v situácii, že vaše dieťa opäť „testuje hranice“, skúste sa na to pozrieť z iného uhla – možno práve sledujete, ako sa rodí jeho schopnosť myslieť a konať ako samostatná, silná osobnosť.
Zdroj úvodnej fotky: Depositphotos