Kto je generácia Z (Gen Z)? Generácia, ktorá chce žiť inak – a nebojí sa to povedať

ľudia z generácie Z

Pamätáte si, ako ste sa prvýkrát prihlásili na Facebook? Ak áno, je dosť možné, že do generácie Z nepatríte. Ak si však nespomínate na svet bez Wi-Fi, považujete multitasking za životný štýl a ironické meme za formu vyjadrenia názorov, gratulujeme – ste zetko. Alebo aspoň jeho svedok.

Generácia Z – alebo tiež Gen Z, post-mileniáli, iGen, TikTok-ľudia (ako ich láskyplne volia niektorí starší) – je skupina mladých ľudí narodených približne medzi rokmi 1995 a 2010. Niektorí ich označujú za prvú „skutočne digitálnu“ generáciu. Nepamätajú si svet bez smartfónov. A viete čo? Neprekáža im to.

Keď je doma Wi-Fi silnejšie slovo než „večera je na stole“. Aj taká je generácia Z

Zetkáči vyrastali v online svete, ktorý bol rýchly, farebný a plný informácií – často až príliš. V tom je ich sila, ale aj slabosť. Majú obrovský prístup k vedomostiam, no zároveň sú vystavení aj permanentnému informačnému šumu. 

Naučili sa triediť, filtrovať, skrolovať. Nie je ľahké zaujať ich pozornosť – ale ak sa vám to podarí, dokážu byť neuveriteľne vnímaví, citliví a angažovaní. Len to chce povedať veci priamo. A do tridsiatich sekúnd.

Ich hodnoty sa líšia od generácií pred nimi. V čase, keď ich rodičia bojovali o kariéru v korporáte, oni hľadajú rovnováhu, zmysel, duševné zdravie. Nezriedka počujete, že chcú pracovať pre značky, ktoré robia niečo dobré – nie len niečo ziskové. A keď nevidia zmysel? Jednoducho odídu. Aj z práce. Aj zo vzťahu. Aj zo života offline.

Koho zbožňuje Gen Z?

Zatiaľ čo predchádzajúce generácie vyrastali na plagátoch Backstreet Boys, Britney Spears, Angeliny Jolie či Eminema, dnešní mladí majú svoje hviezdy z TikToku a YouTube. Mnohí z nich by pri pohľade na CD s nápisom „Linkin Park“ pravdepodobne predpokladali, že ide o značku oblečenia.

Zetkáči majú nových hrdinov – často rovesníkov, ktorí si popularitu nevybudovali cez tradičné médiá, ale z izby svojich rodičov. Namiesto klipov na MTV sledujú klipy na TikToku. Ich ikony? Emma Chamberlain, Billie Eilish, Zendaya, Harry Styles, Noah Beck, Charli D’Amelio alebo Khaby Lame, ktorý dokazuje, že na to, aby ste boli zábavní, nepotrebujete povedať ani slovo.

Čo majú tieto idoly spoločné? Autenticitu. Sú svojské, nie vždy uhladené, často otvorene hovoria o úzkostiach, terapii či identite. Pre generáciu Z nie je hrdinom ten, kto vyzerá dokonale – ale ten, kto sa nehanbí priznať, že nie je.

Ak sa vám zdá Gen Z radikálna, počkajte si na generáciu Alfa. Deti narodené po roku 2010 vyrastajú vo svete, kde už ani rodičia nerozumejú nastaveniam smartfónu tak dobre ako oni. 

Je to prvá generácia, ktorá bude od narodenia aktívna v metaverze (alebo jeho pokračovaní), bude mať digitálne identity ešte pred občianskym preukazom a plynule prejde medzi realitou a virtuálnym priestorom. A úprimne – bude to zábava sledovať.

generácia Z
Freepik

Sú ľudia z generácie Z iní? Áno. Ale možno len realistickí

Generácia Z čelí problémom, ktoré tu predtým neboli – klimatická kríza, digitálna závislosť, kríza identity, tlak na dokonalosť z Instagramu. To, čo predchádzajúce generácie potláčali alebo ignorovali, oni pomenúvajú nahlas. Niekto to nazve precitlivenosťou. Iný emocionálnou inteligenciou.

Predošlé generácie plakali do vankúša. Gen Z to vyventiluje cez TikTok s hashtagom #anxietyaesthetic. Možno si robia z vážnych tém meme, ale nie preto, že by ich nebrali vážne. Práve naopak – pretože ich berú až príliš. 

Smiech je ich obranný mechanizmus. I tak čelili mnohí z nich pandémii v tínedžerskom veku, sledujú vojny naživo cez notifikácie a sú pod permanentným drobnohľadom sociálnych sietí. Niet divu, že sú občas sarkastickí. A unavení.

Generácia Z: Už nie sú „mladí“, ale noví dospelí

Zetkáči dnes prekračujú dvadsiatku. Vchádzajú do dospelosti, hoci nie vždy v topánkach, ktoré im zanechali predchodcovia. Neponáhľajú sa kupovať domy – väčšinou si ich ani nemôžu dovoliť. Neriešia, čo si „ľudia pomyslia“, lebo väčšinu ich sveta tvorí digitálny avatar, nie susedia z paneláku. Mnohí pracujú v kreatívnych odvetviach, startupoch, freelancujú, tvoria, kombinujú. Inovujú. A neboja sa meniť zamestnanie, aj keď na obed jedli ešte rožok s maslom od rodičov.

Ich vzťah k autorite je, povedzme, jemne povedané – neformálny. Šéfov si predstavujú ako partnerov v diskusii, nie ako „tých, čo rozkazujú“. Ak máš rešpekt, majú rešpekt. Ale hierarchia bez obsahu im nič nehovorí. Ak ich nezískate dôverou, nezískate ich vôbec.

Životný štýl generácie Z: menej vecí, viac pocitov

Zetkáči nie sú posadnutí majetkom. Auto pre nich nie je status – je to len spôsob prepravy (ak vôbec jazdia). Dom nevnímajú ako životný cieľ, ale skôr ako príliš drahý objekt. Neplánujú „žiť pre prácu“, ale „pracovať, aby mohli žiť“. Viac si cenia voľný čas, zážitky a vnútorný pokoj než to, čo stojí v garáži.

Ich životný štýl je digitálny, flexibilný a často veľmi introspektívny. Cvičia – nie pre plavkovú sezónu, ale pre zdravú myseľ. Jedia rastliny – nie preto, že je to hipsterské, ale lebo sa zaujímajú o planétu. Nosia to, čo im sedí – nie to, čo káže reklama. A ak aj niečo z módy podľahnú, tak vedzte, že je to vintage, upcyklované alebo aspoň nosené s iróniou.

Zetkáči sú citliví, no tvrdohlaví. Vedia sa postaviť za seba, ale aj za iných. Odsudzovanie odmietajú – diverzita je pre nich prirodzenosť, nie trend. Plynulo prechádzajú medzi žánrami, náladami, identitami. Sú fluidní vo viacerých významoch slova. Ich heslom by mohlo byť: „Nechaj ma byť, a možno ti ukážem, kým som.“

Nezáujem? Ale kdeže! Gen Z sa zaujíma

Veľa sa o Gen Z hovorí ako o nezúčastnenej generácii, čo len zazerá do mobilov a nič ju nezaujíma. Ale ono to vôbec nie je tak. Práve naopak. Sú politickí. Aktivistickí. Zapálení pre témy ako klíma, rovnosť, duševné zdravie, neurodiverzita. Vedia sa pýtať. Vedia sa hádať. Nie preto, aby niečo rozbili – ale aby pochopili. A, áno, niekedy chcú aj zmeniť svet. Aj keď len jedným Instagram reelom.

Čo sa od generácie Z môžeme naučiť?

Možno viac, než si myslíme. Napríklad to, že netreba všetko znášať len preto, že sa to tak „robí“. Že mentálne zdravie nie je slabosť. Že netreba čakať na povolenie, aby ste boli sami sebou. A že občas treba veci pomenovať priamo, hoci to niekomu pripadá drzé. Ich spôsob života je iný – ale možno je iný práve preto, že ten starý už nestačil.

Generácia Z nie je len „ďalšia mladá vlna“, ktorá raz vyrastie a prispôsobí sa. Nie. Práve oni sú tí, čo ohýbajú systém. Nie pre rebéliu, ale pre potrebu žiť inak. Ľahšie. Úprimnejšie. Po svojom.

Ak vám Gen Z občas lezie na nervy, skúste si predstaviť, ako ste pôsobili na svojich rodičov vy, keď ste prvýkrát zavesili plagát Kurta Cobaina alebo nosili vyťahanú mikinu do školy. Každá generácia je iná – a to je v poriadku. Lebo svet sa mení. A práve vďaka tým, ktorí sa neboja meniť aj seba.

Zdroj úvodnej fotky: Freepik

0 komentárov

autor komentu

Vaše meno:

ČO ČÍTAJÚ OSTATNÍ

Z NÁŠHO YOUTUBE