4 tipy na starostlivú údržbu vozidiel Kia v chladných mesiacoch

Mínusové teploty môžu vaše auto poriadne potrápiť a priniesť aj nečakané servisné výdavky. Nemusí to tak však byť, ak sa povenujete prevencii. Poradíme vám, ako na to.

1. Skontrolujte pneumatiky a podvozok

Práve spoľahlivý kontakt pneumatík s povrchom totiž rozhoduje o tom, či auto bude držať na ceste, alebo sa ocitne mimo nej aj s možnými fatálnymi následkami.

V zimnom období patria na auto zimné pneumatiky bez ohľadu na to, či máte crossover alebo SUV s pohonom 4×4. Áno, je pravda, že zákon o cestnej premávke hovorí, že kým nenasneží alebo cesta nenamrzne, nemusíte ich mať ani v zime (zjednodušene napísané, odporúčame prečítať si celé znenie). Zimné pneumatiky sa však od letných dosť odlišujú.

V prvom rade majú hlbší a inak tvarovaný dezén, ktorý pomáha odvádzať sneh. Pneumatika sa tak dokáže „predrať“ až k vozovke a zabezpečiť spoľahlivý kontakt s ňou. V druhom rade sú zimné pneu vyrobené z mäkšej zmesi, ktorá má pri chladných teplotách ideálnu poddajnosť. Letné pneumatiky totiž už pri teplotách nad nulou stvrdnú a nemajú dobrý kontakt s povrchom.

Nechajte si v servise skontrolovať aj vôle na podvozku a geometriu, ktorá sa zvykne časom „rozladiť“. Niektorí šoféri to robia po zime, kedy dostáva podvozok viac zabrať, na období však nezáleží. Dôležité je, že pri nesprávne nastavenej geometrii, sa pneumatiky opotrebúvajú nerovnomerne – môže sa viac zjazdiť ich vonkajšia či vnútorná strana. A to má opäť za následok horšiu priľnavosť a horšie správanie auta v hraničných situáciách.

Pozri aj: Nástrahy zimných ciest: Špičkové technológie Kia si s nimi poradia

Kia

Zdroj: Kia

2. Ošetrite tesnenia okolo dverí a okien

Guma je jeden z materiálov, ktorý dostáva v chlade výnimočne zabrať. Suchý vzduch v kombinácii s mrazom môže narušiť jej povrch. Popraskané gumové tesnenia potom môžete pri otváraní dverí, okien alebo inej neopatrnej manipulácii odtrhnúť (pozor najmä na deti a rodinné autá). Pri silných mrazoch môžu tesnenia k dverám dokonca primrznúť.

Pred každou zimou ich teda ošetrite silikónovým sprejom. Ten tesnenia maže, odpudzuje vodu i nečistoty a zbaví vás aj nepríjemného vŕzgania pri otváraní.

3. Skontrolujte body mrazu kvapalín

Voda je hustejšia ako ľad, čo v praxi znamená, že pri zamrznutí zväčší svoj objem. V aute to môže spôsobiť množstvo problémov, ktorým môžete predísť včasnou prevenciou.

Ako prvú skontrolujte nádobku ostrekovačov čelného skla. Ak v nej máte naliatu tzv. letnú zmes, tá tam môže zamrznúť a okrem toho, že nebudete môcť očistiť sklo, môže ľad roztrhnúť rúrky alebo čerpadielko systému. Oprava môže stáť desiatky až nižšie stovky eur.

Ešte horšie je zamrznutie v prípade chladiacej kvapaliny. Tá sa predáva koncentrovaná a pri plnení alebo dolievaní ju musíte, resp. môžete nariediť destilovanou vodou, aby ste zväčšili jej objem. Čím redšia však kvapalina je, tým vyšší je bod jej mrazu. Pri postupnom dolievaní vody medzi výmenami teda môžete bod mrazu zvýšiť natoľko, že kvapalina zamrzne už pri pár stupňoch pod nulou. Dôsledkom môže byť poškodený motor a oprava za tisícky eur.

Odporúčame teda bod mrazu pravidelne kontrolovať pomocou hustomeru. Nezabudnite ani na pravidelné výmeny kvapaliny podľa servisných intervalov daných výrobcom.

Odporúčame: 27 vecí, ktoré by ste nemali hádzať do záchoda. Za žiadnych okolností!

nabíjanie autobatérie

Zdroj: Depositphotos

4. Zradiť vás môže aj batéria

Ak sa vám ešte nestalo, že ste v zime prišli k autu a nenaštartovali ste, zrejme nešoférujete dostatočne dlho. Alebo sa o auto príkladne staráte.

Vybité batérie sú v zime viac-menej bežnou poruchou. Chlad má na ne negatívny vplyv a samovybíjanie ich „odrovná“ už po pár týždňoch bez naštartovania a dobitia alternátorom.

To, koľko batéria vydrží bez dobitia, závisí od kvality jej výroby (osvedčené značky majú v tomto navrch), od jej kapacity a od jej veku. Navyše, dnes dominuje predaj áut s inteligentnými alternátormi. Tie batériu dobíjajú omnoho menej, aby znížili spotrebu a emisie.

Pred zimou by ste si teda stav batérie mali nechať skontrolovať v servise. Zámerne píšeme v servise, pretože obyčajný domáci voltmeter vám o jej stave iba napovie. V servisoch na to používajú špeciálne voltmetre, ktoré batériu zaťažia odberom prúdu (rovnako, ako sa deje pri štartovaní) a sledujú, o koľko jej napätie klesne.

 

Zdroje (ak nie sú uvedené žiadne, čerpal som z kia.com/sk/):

https://www.pdmauto.sk/nachystajte-svoje-auto-na-zimu

https://autobild.pluska.sk/poradca/cez-zimu-vozidlam-hrozi-vlhkost-aj-plesne-top-10-trikov-staci-malo-vase-auto-bude-forme/7

0 komentárov
autor komentu

Vaše meno:

Z NÁŠHO YOUTUBE